Sunday 27 March 2011

DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL THINKING

ARTIKEL 1:
http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED284746.pdf

ARTIKEL 2:
http://www.ipbl.edu.my/bm/penyelidikan/1998/98_Angela.pdf

ARTIKEL 3:
http://www.criced.tsukuba.ac.jp/math/apec/apec2007/paper_pdf/Yeap%20Ban%20Har.pdf

ARTIKEL 4:
http://home.kku.ac.th/crme/APEC/PDF%202007/Soledad%20A%20Ulep.pdf

ARTIKEL 5:
http://www.my-rummy.com/Kanak-kanak_belajar_matematik.html

5 comments:

  1. ARTIKEL 2:
    Artikel ini membincangkan tentang pendekatan konstruktivisme dalam bilik darjah sebagai membantu mengembangkan pemikiran matematik di kalangan kanak-kanak sedari awal lagi.Konstruktivisme dapat mengubah pengetahuan sedia ada kanak-kanak kepada pengetahuan baru melalui pengalaman yang dilalui oleh mereka dalam kelas matematik.

    ReplyDelete
  2. ARTIKEL 1:
    Artikel ini menimbulkan satu isu iaitu dalam membentuk pemikiran matematik yang baik, bukan domain kognitif sahaja yang dinilai sebagai pencapaian yang cemerlang dalam matematik.Bahkan domain afektif juga dilihat dapat membantu kanak-kanak mempunyai pemikiran matematik yang lebih kreatif di dalam mencari penyelesaian alternative.

    ReplyDelete
  3. ARTIKEL 3:
    Artikel ini sangat baik untuk difahami dan buat renungan warga pendidik dan pihak yang terlibat dalam kurikulum matematik.Ia berkaitan kurikulum matematik Singapura di dalam memupuk dan membina 'mathematical thinking' di kalangan murid dengan memberi penekanan dan fokus kepada pembangunan tentang keupayaan penyelesaian masalah.

    ReplyDelete
  4. ARTIKEL 4:
    Artikel ini merupakan satu pengalaman yang amat menarik yang dilalui oleh dua orang guru dalam mencari satu teori tentang pembangunan pemikiran matematik di kalangan kanak-kanak dalam pembelajaran matematik. Bukan hanya "drill and review" tetapi adalah melalui penyelesaian masalah. Mereka mencuba teknik yang tidak mereka gunakan sebelum ini. apa yang menakjubkan, untuk meningkatkan motivasi murid dalam pembelajaran matematik adalah dengan masalah berayat/problem solving.

    ReplyDelete
  5. Artikel ini menerangkan secara ringkas mengenai perkembangan pembelajaran matematik dalam kalangan kanak-kanak menerusi beberapa teori yang diketengahkan oleh pakar-pakar pembelajaran antaranya ialah Teori Piaget, Bruner, Gagne dan Dienes. Seterusnya, para pembaca akan diperkenalkan dengan satu teori yang dikenali sebagai teori Konstruktisvisme - teori mengenai pengetahuan dan pembelajaran yang menarik minat, memotivasikan serta memudahkan pemahaman pelajar

    ReplyDelete